أخبـار ابـن نـاصر

لا للتعديلات الدستورية

الاثنين، ٤ فبراير ٢٠٠٨

حكمك ليس مطلقاًَ يا سيدي ..



لكل ملك او رئيس في العالم له وقت وزمان وبعدها يذكرة التاريخ بما فعلة وصنعه احيانا التاريخ يظلم احدهم واحيانا ينصف الاخر لكن تبقي الكلمة لشعبه ولمن عاصوره وعايشوه وتعايشو معه ..

يتخيل بعض الملوك او الحكام انهم سيبقون علي العرش مدي الحياة وسيورثونه لاولادهم من بعدهم ,ربما عاش بعض الملوك والرؤساء في حكمهم طوال حياهم لكنهم لن يعيشوا في قلوب شعبهم مدي الحياه ولا حتي دقيقه ,وان ذكر اسمه يكون مصحوبا بالسباب واللعنات .

اثناء يأس البعض وتخيله لرئيس او ملك بانه جاثم علي انفاس شعبه وسيكون لابنائه نفس المصير من ابناء هذا الرئيس او الملك فهم خاطيء فسنة الحياة هي التغير ونري هذا بوضوح في نظرية الحكم للفيلسوف الاغريقي ارسطو وهي تسمي بالدورة الارسطوطاليسية .

وتلخيص نظرية ارسطو هو ان نظام الحكم يبدأ بالحكم الملكي المطلق حيث يسيطر شخص واحد وهو الملك علي كافة السلطات التشريعيه والتنفيذية والقضائية وغالبا ما يعتمد الملك في مباشرتة لاعمالة علي تأيد رجال الدين والطبقه الارستقراطية ,ثم يتحول النظام السياسي الي مرحلة جديدة مرحلة حكم الاقلية ويرجح ارسطو انها من رجال الدين غالبا ومن افرازات هذا النظام ظهور الاقطاعية والطبقية ,ثم بعد فترة يتغير النظام السياسي وتبدأ مرحلة جديدة وهي الجمهورية الديموقراطية حيث تتولي الاغلبية السلطة بعد ثورة طاحنة من الشعب ضد الفئة المستغلة ,الا ان الحكومة الديموقراطية لا تستطيع ان تستمر فتعم الفوضي وتسوء الأحوال الي أن يظهر شخص قوي يجمع زمام الأمور بين يدية ويعيد الامور الي نصابها ويعلن نفسة ملكاًَ-او رئيس لكن حقيقتة ملكاًَ-لتبدأ الدورة من جديد!.

فالتغير سنة الحياة وهذة الكلمة تذكرني بنكتة مصرية ظهرن اثناء خروج رئيس الوزراء الجنزوري من الوزارة

فتقال ان بعد ان استبعد الرئيس مبارك الجنزوري كوزير فذهب اليه الجنزوري ليسأل عن السبب وهل هو اخطأ في أمر ما ؟ ولكن رد عليه الرئيس قائلا ان ليس السبب ان تكون اخطأت ولكن السبب هو ان التغير سنة الحياة فرد عليه الجنزوري ولماذا انت لا تتغير فرد قائلاًَ "انا مش سنة زيكم انا فرض!" .

ولهذا يتخيل البعض ان الحكم لن يتغير ويشاركهم في النظرة ذاتها بعض الحكام

ولكن انا أقول لكل حاكم يتخيل ذلك ان حكمك ليس مطلق يا سيدي..

...

تحـياتي

ابن نـاصر

ibn-nasser@hotmail.com

هناك ١٢ تعليقًا:

غير معرف يقول...

عبد الله كمال يهاجم الإخوان المسلمين في الفاضية والمليانة ، ومع ذلك تنشر جريدة الراي الكويتية التي يعمل مستشارا لها حوار مع مهدي عاكف يمجد في الإخوان المسلمين ، ولم يفتح عبد الله كمال فمه الذي امتلأ بصرة دنانير طبعا ، مساء الشفافية يا جدول الضرب

مـحـمـد مـفـيـد يقول...

بجد يا احمد مقال رائع كما قلت لك من قبل

Dr.khaled يقول...

(فهل ينتظرون إلا مثل أيام الذين خلوا من قبلهم) ؟؟!!

Azza Moghazy يقول...

جميل المقال يا بن ناصر
بس انا ليا تعليق صغير لو سمحتلى
الحلقة اللى اتكلم عليها ارسطو مهياش فكرة مطلقة فى صحتها لانها بتفترض وجود فرد يمتثل لارادة الناس ويحكم باسمهم قبل ما ييجى فرد يعيد الحكم المطلق
انا رأيى ان مفيش حاكم عنده استعداد يخضع لارادة الشعب لكن فى مجتمع قوى يقدر يضع اليات تضمن عدم انفراد فرد معين بالسلطة وفحالة الخروج عن المسار الاليات دى طالما كانت مفعلة بشكل جيد هتضمن المراجعة والتقويم الاستسلام لفكرة الحلقة هيبقى استسلام للا تغيير

تحياتى

غير معرف يقول...

هيييييييه
ولا دايم الا وجه الله
وحدووووووه
هههههههه
نفسي تقرا الكلام ده ياللى ف بالنا
ماعلينا
اه على فكره
لو ليك فى التجمعات والحفلات تبقى تعدى عليا
وهاتلاقى حاجه تعجبك
www.pinsywinsy.blogspot.com

ibn nasser - ابن ناصر يقول...

عبدالله كمال هذا كلب السلطة
غير مهاجمتة للاخوان والمعارضه
بيقل ادبه علي استاذة العظيـم
هيكل ..ومسمية كمبوشه وبيقل ف ادبة الكلب

ibn nasser - ابن ناصر يقول...

شكرا استاذنا
محمد مفيد
تحياتي

ibn nasser - ابن ناصر يقول...

ض/خالد
فعلا
لا لا سيبهم خالــص!
تحياتي

ibn nasser - ابن ناصر يقول...

عزة مغازي
جميـل بس في حاجه علي مر العصور دلوقتي الفكرة برضو هي اللي ماشية! ومفيش حاجه مطلقة بس برضو
تحياتي

ibn nasser - ابن ناصر يقول...

وينكي
فعلا كلهم ماشيين
اوكي هنشوف
تحياتي

No Fear يقول...

السلام عليكم
جامد بجد يا أحمد

s يقول...

thanks